Mål og indholdsbeskrivelse for Alkestrupskolens SFO
Mål- og indholdsbeskrivelser er SFO'ens bidrag til at dokumentere og synliggøre trivsel, udvikling, dannelse og læring. Samtidig er mål- og indholdsbeskrivelser et godt redskab til at sikre en så bred stimulering for det enkelte barn, som muligt. Evaluering er en vigtig del af udviklingen. Evaluering skaber refleksion over indhold og metoder, som er lig med udvikling.
SFO og skole er en meget vigtig del af barnets liv. SFO'en står for fritidsdelen og skolen for undervisningsdelen. Sammen målretter vi den pædagogiske indsats, så der skabes en sammenhæng mellem fritidsdelen og undervisningsdelen. Pædagoger og læreres forskellige kompetencer danner til sammen rammen om en bred vifte af udviklingsmuligheder for det enkelte barn.
Forældre har en vigtig rolle som opdragere og medspillere. Forældre inddrages ved daglig dialog, forældremøder, skole-/hjemsamtaler m.m. Samtidig anser vi det for vigtigt med arrangementer som f.eks. vores årlige halloween arrangement, sommerfest, klippe-/klistredag & julecafé, hvor pædagogerne møder familierne på en anden måde. Alt sammen elementer, som får samarbejdet med forældre til at "spire" og gør, at tillid, tæt dialog og et fælles medejerskab for SFO'en er til stede, og som i sidste ende tilgodeser det enkelte barns udvikling og dannelse.
Som lille skole og SFO er det vigtigt at forældrene og barnet oplever et, trygt og udviklende fritidstilbud, med et tæt og relevant samspil med skolen.
Fritidstilbuddet tilgodeser det enkelte barns behov for personlig udvikling i relationer til og med andre.
SFO kan supplere de vedtagne temabeskrivelser med aktiviteter og tilbud i overensstemmelse med de lokale behov.
Aktiviteter og tilbud skabes ved en kombination af et fagligt kompetent personale med et anerkendende helhedssyn på barnet.
De fysiske rammer skal være tilrettelagt til fritidspædagogikken.
Principper for aktiviteter
SFO'en arbejder ud fra følgende principper:
At aktivere og stimulere så bredt som muligt for at tilgodese det enkelte barn
Særligt pædagogisk fokus
Veksling mellem pige- og drengeaktiviteter
Aktiviteter, hvor vi udnytter årstiderne, der skifter
Aktiviteter i højtider/traditioner som jul, fastelavn, sommerfest m.m.
Vi skal bestræbe os på at komme på ture ud af huset evt. i samarbejde med skolen
Aktiviteter som indimellem er aldersmæssigt tilpasset
Der skal være plads til at børn kan bidrage med hver deres niveau
Aktiviteterne skal udfordre, motivere og udvikle børnene
Fysiske aktiviteter med udgangspunkt i leg, bevægelse og motorik
Styrke de sociale kompetencer
Deltagelse i SFO på tværs
Værdigrundlag:
Når vores børn forlader vores klub, ønsker vi have bidraget med, at de unge får en følelse af at have oplevet et fællesskab, og får kompetencer til at indgå i sådan et. At kunne danne brugbare relationer samt oplever tryghed og fortrolighed til de voksne på stedet. Samt oplever medbestemmelse og indflydelse.
SFO'en danner rammen om en pædagogik, der skaber en meningsfyldt og indholdsrig hverdag for det enkelte barn, og som tager udgangspunkt i barnets behov og interesser, men SFO'en har også et ansvar for udvikling og læring i forhold til den samlede dannelse for det enkelte barn.
SFO'en bestræber sig på at skabe rum, hvor børnene oplever:
Tryghed/nærhed/stabilitet/omsorg
Respektfuld socialisering
At alle føler sig værdifulde i fællesskabet
Etablering af venskaber
Indflydelse, medbestemmelse og medansvar
Trang til at udforske nysgerrighed
At mobning forebygges og behandles
Helhed SFO/skole
En god relation mellem mor/far og SFO/JK